Naslov Utjecaj prometovanja niskobudžetnih zrakoplovnih kompanija na međunarodno poslovanje hrvatskih zračnih luka : doktorska disertacija
Naslov (engleski) The Impact of Low-Cost Airlines on the International Business Operations of Croatian Airports
Autor Katija Vojvodić
Mentor Heri Bezić (mentor)
Član povjerenstva Vinko Kandžija (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Heri Bezić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ivo Ban (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Ekonomski fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2010-06-29, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 656.7 - Prijevoz zrakom
Sažetak Od kraja 1990-ih zamjećuje se izraženija polarizacija na tržištu zračnog prometa između
velikih, tradicionalnih zrakoplovnih kompanija i niskobudžetnih zrakoplovnih kompanija.
Specifičnost poslovanja niskobudžetnih zrakoplovnih kompanija ogleda se u trima
elementima: jednostavnosti proizvoda, tržišnom pozicioniranju i nižim operativnim
troškovima.
U radu se navode glavna obilježja poslovanja niskobudžetnih zrakoplovnih kompanija,
ukazuje se na specifičnosti potražnje za njihovim uslugama te se navode implikacije
njihova prometovanja na poslovanje tradicionalnih i čarterskih zrakoplovnih kompanija.
Označuju se glavne odrednice budućeg razvoja niskobudžetnih zrakoplovnih kompanija,
posebice s obzirom na mogućnost širenja na dugolinijski promet, modifikacije postojećeg
modela ovih kompanija te konkurenciju željezničkog prometa.
Uspješnost poslovanja niskobudžetnih zrakoplovnih kompanija uvelike ovisi o
odgovarajućoj infrastrukturi koja im stoji na raspolaganju za nesmetano obavljanje njihova
operativnog poslovanja. Međusobni odnosi zrakoplovnih kompanija i zračnih luka jasno
ukazuju na njihovu kompleksnost. Tradicionalno poslovanje zračnih luka obilježila je
orijentacija na zrakoplovne kompanije kao primarne korisnike njihovih usluga. Međutim, u
današnjem komercijaliziranom i privatiziranom okruženju zračne luke sve veći naglasak
stavljaju na ostvarenje komercijalnih prihoda. U tom kontekstu, razmatraju se tradicionalni
i komercijalni model poslovanja kao i opravdanost i održivost strateških saveza između
zračnih luka. Posebna se pozornost poklanja pokazateljima uspješnosti poslovanja zračnih
luka, odnosno mjerenju efikasnosti njihova poslovanja.
Uzimajući u obzir aktualne trendove na tržištu niskobudžetnih zrakoplovnih kompanija
razmatra se pozicioniranje tih kompanija na tržištu zračnog prometa, ukazuje na
modificirana obilježja adaptiranog modela poslovanja niskobudžetnih zrakoplovnih
kompanija te se ističe proces konsolidacije niskobudžetnih zrakoplovnih kompanija u
kontekstu predviđanja budućih kretanja na tom tržištu. Za ocjenu efikasnosti hrvatskih zračnih luka koristi se analiza omeđivanja podataka,
neparametarska metoda temeljena na tehnici linearnog programiranja. Ova metoda
ocjenjuje rezultate rada homogenih donositelja odluka. Posebno značenje provedene
analize prozora, u okviru te metode, jest i u činjenici da njezini rezultati mogu poslužiti
kao rano upozorenje za sve neefikasne zračne luke.
Poseban doprinos predstavlja formuliranje, analiza i testiranje dvaju modela konstantne
elastičnosti kako bi se ocijenilo učinke uključivanja niskobudžetnih zrakoplovnih
kompanija u međunarodni zračni promet Republike Hrvatske kojima je potvrđena hipoteza
da je prometovanje niskobudžetnih zrakoplovnih kompanija bitna odrednica uspješnosti
međunarodnog poslovanja hrvatskih zračnih luka. Dobiveni rezultati služe kao osnova za
prijedlog aktivnosti za implementaciju modela uključivanja niskobudžetnih zrakoplovnih
kompanija u hrvatski zračni prostor. Ističu se pravci aktivnosti šire lokalne zajednice koje
je potrebno ponajprije temeljiti na agresivnijem marketingu i dodjeli poticaja
niskobudžetnim zračnim prijevoznicima. Preporuke menadžerima u zračnim lukama
promatraju se u realnom sagledavanju pregovaračke moći hrvatskih zračnih luka, njihovu
povećanju komercijalnih prihoda, transparentnosti te vrednovanju ostvarenih rezultata.
Sažetak (engleski) Since the end of the 1990s an intensive polarisation between full service airlines and lowcost
airlines on the world air transport market has been perceived. The specificity of lowcost
airlines can be regarded through the product simplicity, market positioning and lower
operating costs.
The main features of the low-cost business model are outlined with the emphasis on the
demand characteristics and the implications on the business of full service and charter
airlines. The main directions of the future development of low-cost airlines are determined,
particularly with regard to the possibility of long-haul air traffic, modifications of the
existing low-cost model as well as the rail competition.
The success of low-cost airlines mainly depends on the adequate infrastructure for their
operations. Evidently, mutual relationship between airlines and airports is a complex one.
Traditional airports` operations have been oriented towards airlines as their main
customers. However, in today`s commercialised and privatised environment, airports place
more emphasis on commercial revenues generation. In that context, the traditional and the
commercial business models are examined, as well as justification and sustainability of
strategic alliances between the airports. The special attention is devoted to measuring the
economic performance of the airports, i.e. their efficiency.
With regard to the present trends on the low-cost carriers market, the following issues are
considered: positioning of the low-cost airlines on the air transport market, modified
features of the adapted business model, the process of the consolidation of the low-cost
airlines, as well as projections of future developments within the market.
In order to assess the efficiency of Croatian airports, Data Envelopment Analysis, a nonparametric
method based on linear programming, has been used. The performance of
homogeneous decision-making units has been evaluated. The results of window-analysis
can serve as an early warning for all inefficient units. The formulation, analysis and testing of two constant elasticity models has been a special
contribution in order to assess the effects of low-cost airlines` inclusion in the
international air transport in Croatia. These models confirm the hypothesis which says that
low-cost airlines are an important determinant of the international business operations of
Croatian airports. The results serve as a base for the proposition of activities in order to
attract and implement low-cost airlines in Croatian air transport. The activities of local
communities should be based on aggressive marketing and granting subsidies to low-cost
airlines. The recommendations to the airport managers include a real consideration of
negotiation power of Croatian airports, the increase of airports` commercial revenues,
transparency of airports and measuring the airport`s economic performance.
Ključne riječi
niskobudžetne zrakoplovne kompanije
sekundarne zračne luke
tradicionalne zrakoplovne kompanije
čarterske zrakoplovne kompanije
avijacijski prihodi
komercijalni prihodi
pokazatelji uspješnosti poslovanja
efikasnost hrvatskih zračnih luka
analiza omeđivanja podataka
model konstantne elastičnosti
Ključne riječi (engleski)
low-cost airlines
secondary airports
full service airlines
charter airlines
aeronautical revenues
commercial revenues
economic performance indicators
efficiency of Croatian airports
Data Envelopment Analysis
constant elasticity model
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:188:559008
Studijski program Naziv: Ekonomija i poslovna ekonomija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija (dr.sc.)
Vrsta resursa Tekst
Opseg 260 str.
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Zatvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2017-01-19 19:15:34