Naslov Utjecaj marketinga na konkurentnost poslovnih subjekata na tržištu pića u Republici Hrvatskoj : doktorska disertacija
Autor Ivan Kovač
Mentor Bruno Grbac (mentor)
Član povjerenstva Ivan Mencer (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Bruno Grbac (član povjerenstva)
Član povjerenstva Marcel Meler (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Ekonomski fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2009-12-23, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 339 - Trgovina. Međunarodni gospodarski odnosi. Svjetsko gospodarstvo
Sažetak Cilj ovog rada predstavljalo je utvrdivanje utjecaja marketinga na konkurentnost poslovnih
subjekata na tržištu pica u Republici Hrvatskoj. Polazeci od pretpostavke da je marketing,
odnosno marketinška orijentacija poslovnog subjekta temeljna pretpostavka za „bolje“
stvaranje proizvoda, odnosno superiorne ponude vrijednosti usmjerene na potrebe ciljnih
segmenata i da kao takav predstavlja bitnu odrednicu za stvaranje konkurentske sposobnosti i
ostvarivanje prednosti na tržištu, u hipotezama postavljenim za potrebe empirijskog
istraživanja nastojalo se specificno i precizno utvrditi da li i u kolikoj mjeri marketinška
orijentacija doprinosi konkurentnosti u navedenom sektoru, a time i uspješnosti poslovnih
subjekata, zatim koja je prevladavajuca genericka konkurentska strategija, te koje su
najdjelotvornije sastavnice marketinške strategije koje ucestalo zastupljene u ovom sektoru.
Provedeno istraživanje na uzorku menadžera zaduženih za prodaju, marketing ili upravljanje
poslovnim subjektima u sektoru pružilo je niz konkretnih podataka vezanih uz pojedine
elemente i intenzitet marketinške orijentacije, te najznacajnije elemente prevladavajucih
marketinških strategija. U skladu s dobivenim rezultatima istraživanja oblikovan je statisticki,
a potom izveden i generalni model utjecaja marketinške orijentacije na konkurentsku
sposobnost poslovnih subjekata u sektoru pica. Primarni, ali i sekundarni podaci prikupljeni
za potrebe ovog rada pokazali su da je sektor pica pod velikim konkurentskim pritiskom koji
nastaje kao rezultat križanja nekoliko trendova okruženja: (1) daljnjeg povecanja
heterogenosti potrošackih segmenta, odnosno promijenjenih preferencija i ocekivanja kupaca,
(2) koncentracije i rasta moci maloprodajnih trgovackih lanaca u kanalu distribucije koji od
proizvodaca nastoje preuzeti kontrolu nad elementima marketinškog miksa i (3) intenziviranja
ponude vrijednosti rastom marketinških sposobnosti domacih proizvodaca i istovremenim
ulaskom poznatih svjetskih maraka pica. U skladu sa prikupljenim saznanjima, u zakljucku
ovog rada prezentirana je alternativna paradigma izgradnje konkurentske sposobnosti
poslovnih subjekata koja se temelji na rekonstrukcijskoj teoriji, u odnosu na dosadašnji
prevladavajuci strukturalni pristup. Ovaj rad stoga predstavlja vrijedan znanstveni doprinos
znanstvenoj grani marketinga i može pomoci u daljnjem sagledavanju i razvoju
konkurentnosti poslovnih subjekata temeljenoj na djelotvornim marketinškim strategijama.
Sažetak (engleski) The purpose of this dissertation was to investigate influence of marketing on competitiveness
of companies that produce beverages on the Croatian market. Starting from the assumption
that marketing conception and marketing orientation of a company represents a fundamental
concept for making „better“ products or delivering superior value offering aimed at needs of
the target segments and thus is critical part of competitive capabilities and generator of
advantage on market, in a hypothesis made for the purpose of empirical research we tried to
specifically find out the degree in which marketing orientation contributes toward competitive
performance in the sector, than to find out which is the dominant generic competitive strategy
and which are the most effective components of marketing strategies employed in this sector.
Research has been conducted on the sample of managers working in marketing & sales or as
CEOs in companies that produce beverages. Research resulted with a wealth of data
describing selected elements and degree of marketing orientation as well as most frequent
elements of dominant marketing strategies employed throughout the sector. According to the
data the statistical and after that also generic model describing influence of marketing
orientation on competitive performance has been developed. Primary as well as secondary
data collected for the purpose of this dissertation lead to conclusion that beverages sector is
under strong competitive pressure as a result of several market trends: (1) consumer segments
becoming more heterogeneous, (2) growth of market concentration and thus rise of power of
leading retail chains in the channels of distribution which resulted with the shift of control
over marketing mix, and (3) more intensive value offering as a result of growing marketing
capabilities of domestic producers and further market penetration of world’s most famous
beverage brands. According to the knowledge resulting from this dissertation in concluding
part the alternative paradigm of building competitive advantage has been discussed based on
reconstructive rather than now dominant structural approach. Therefore, this dissertation
represents valuable scientific addition to the marketing science and could prove to be useful in
further analysis and development of competitive capabilities based on efficient marketing
strategies.
Ključne riječi
konkurentnost
tržište pića
poslovni subjekti
Hrvatska
Ključne riječi (engleski)
marketing
competitiveness
beverage market
Republic of Croatia
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:188:682555
Datum promocije 2010-03-05
Studijski program Naziv: Ekonomija i poslovna ekonomija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija (dr.sc.)
URL zapisa u katalogu https://libraries.uniri.hr/cgi-bin/unilib.cgi?form=D1120803024
Vrsta resursa Tekst
Opseg 306 str.
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Zatvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2017-01-19 18:31:11