Naslov Prilog istraživanju utjecaja sigurnosti i ekonomičnosti na optimizaciju pomorskog putovanja : doktorski rad
Naslov (engleski) A contribution to the analysis of the safety and economical factors influence on marine voyage optimization
Autor Zvonimir Lušić
Mentor Serđo Kos (mentor)
Član povjerenstva Pavao Komadina (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Serđo Kos (član povjerenstva)
Član povjerenstva Damir Zec (član povjerenstva)
Član povjerenstva Tibor Poganj (član povjerenstva)
Član povjerenstva Robert Mohović (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Pomorski fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2010-07-19, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana TEHNIČKE ZNANOSTI Tehnologija prometa i transport
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 656.6 - Pomorski, riječni i sl. prijevoz
Sažetak Planiranje putovanja broda složen je i zahtjevan skup postupaka, nužan za sigurno i
uspješno izvršenje plovidbenog pothvata, koji je formalno propisan i za kojeg odgovara
zapovjednik broda. Za pravilno izvršenje planiranja putovanja zapovjednik ili časnik
plovidbene straže na kojeg se delegira dio planiranja nužno mora imati određena znanja i
vještine, ali i jasne odrednice kako postupiti u određenoj situaciji. Formalni, međunarodnim
konvencijama definirani postupci samo su opći; nešto detaljniji su propisani postupci
brodarskih kompanija, ali i međusobno neujednačeni. U skladu s tim suvremeni uvjeti
vođenja broda zahtijevaju i određene mjere kako bi se unaprijedio formalni dio zahtjeva, ali
isto tako i dopunile i ujednačile postojeće preporuke. Ovo vrijedi posebno za putovanje ili dio
putovanja u obalnoj navigaciji. Oceanska plovidba nije ništa manje opasna od obalne, s
obzirom na utjecaj oceanoloških i meteoroloških čimbenika ili ostalih neočekivanih
čimbenika. Čak je i opasnija zbog velike udaljenosti od obale i slabije mogućnosti pružanja
pomoći, no oceanska plovidba ima dvije glavne značajke o kojima primarno ovisi izbor rute:
procjena budućeg stanja oceanoloških i meteoroloških čimbenika i njihov utjecaj na brod
određenih dimenzija i značajki, te veliku raspoloživu površinu kojom brod može ploviti. U
tom smislu razvijeni su razni modeli planiranja putovanja koji na temelju dugoročnih
vremenskih prognoza biraju plovidbeni put s najkraćim vremenom plovidbe. Takvi modeli
već su godinama u primjeni na brodovima te u obalnim institucijama specijaliziranim za
odgovarajuću podršku brodovima. Za razliku od oceanske, u obalnoj navigaciji ne mogu se
samo uzeti u obzir oceanološki i meteorološki čimbenici, već se oni nužno moraju promatrati
u funkciji ograničenja nametnutih blizinom obale i ostalih navigacijskih opasnosti.
Istraživanja u sklopu ove doktorske disertacije pokrenuta su kako bi se primarno ispitalo
planiranje putovanja broda od strane zapovjednika i časnika palubne straže u obalnoj
navigaciji: njihovo postupanje u skladu s propisima i preporukama, crtanje kursova kod
prolazaka kanalima i obilaženja opasnosti, problemi koji ih opterećuju, utjecaj brodara i
ostalih vanjskih čimbenika na odluke zapovjednika, itd. Dobiveni rezultati trebali bi ukazati
na glavne nedostatke postojećeg sustava obveza i preporuka kod planiranja obalne navigacije,
ponuditi dodatne preporuke te donekle standardizirati način povlačenje kursova. S obzirom da
se preporuke temelje na procjeni potencijalnog broja nasukanja i sudara brodova, razvijeni su
i dopunjeni postojeći modeli procjene, uz ispitivanje njihovog odnosa u različitim uvjetima
plovidbe.
Povlačenja kursova u navigaciji, planiranje putovanja broda, planiranje poslovanja
brodara, itd. podrazumijeva stalno traženje optimalnog odnosa čimbenika sigurnosti i
ekonomičnosti. Planiranje pomorskog putovanja u sklopu odluka zapovjednika najčešće
podrazumijeva traženje što kraćeg vremena plovidbe uz zadovoljenje odgovarajućeg stupnja
sigurnosti. Planiranje putovanja s gledišta brodara puno je kompleksnije i u pravilu
podrazumijeva traženje najveće dobiti, tj. maksimalnih prihoda uz najmanje troškove. S
obzirom na to da odluke zapovjednika kod planiranja putovanja nisu isključivo temeljene na
njegovom znanju i iskustvu te informacijama dostupnim na brodu u datom trenutku, analizirat
će se svi ostali čimbenici koji u konačnici djeluju ili mogu djelovati na opće planiranje
putovanja. Svi se oni mogu podijeliti na čimbenike sigurnosti i ekonomičnosti.
Sažetak (engleski) Passage planning is a complex and demanding set of formally specified procedures
which are required for a safe and successful execution of a maritime adventure. A vessel's
captain is responsible for passage planning. For proper execution of passage planning, the
captain and officer of the watch, to whom a portion of planning is delegated, must have
adequate competencies and skills, as well as clear guidelines on acting in particular situations.
International conventions provide formal guidelines in a general way, whereas shipping
companies have more detailed but unbalanced formal procedures. Therefore, certain measures
are required by modern navigating conditions in order to enhance the formal part of the
requirements and to amend and harmonize the existing guidelines. This particularly applies to
the voyage or a part of the voyage in coastal service. Ocean navigation is not less hazardous
than the coastal one. Given the impact of oceanographic and meteorological factors or other
unexpected factors, it is even more hazardous due to remoteness and poorer rendering aid
potentials. Deep-sea service involves two features that the route choice primarily depends on:
an assessment of the future state of oceanographic and meteorological factors and their
impacts on a ship of particular dimensions and characteristics, and a large available sailing
area. In this regard, various passage planning models have been developed. They choose the
optimal solution, i.e. shortest voyage time, based on long-term weather forecasts. These
models have been in use for years, both in ships and in shore institutions specialized in
adequate ship support. Unlike ocean navigation, coastal navigation takes into consideration
oceanographic and meteorological factors within the context of constraints induced by the
proximity of the shore and other threats to navigation. This doctoral dissertation includes
research aimed at examining passage planning made by captains and officers of the watch in
coastal navigation: acting in line with regulations and guidelines, plotting courses in narrow
passages and avoiding dangers, problems they deal with, impacts of shipping companies and
other external factors on their decision-making, etc. The obtained results should point out the
main drawbacks of the existing system of duties and guidelines in short-sea navigation
planning, suggest additional guidelines and, to a certain extent, standardize course plotting.
As the guidelines are based on the appraisal of the potential frequency of groundings and
collisions, the existing appraisal models have been amended and developed, and their
relations have been examined in various sailing conditions.
Plotting courses in navigation, voyage planning, shipping business planning, etc.
imply constant seeking for an optimal balance among the safety and economical factors.
Within the process of the captain's decision-making, passage planning most frequently implies
finding the shortest voyage time and meeting certain safety requirements. From the ship
operator's point of view, passage planning is much more complex and, as a rule, implies
efforts to make the highest profit, i.e. maximum income at lowest cost. Since the captain's
decisions regarding passage planning are not based solely on his competence, experience and
information currently available on board, all other factors that eventually affect or may affect
passage planning need to be analyzed. All of them can be grouped in safety and economical
factors.
Ključne riječi
planiranje putovanja
čimbenici sigurnosti i ekonomičnosti
obalna navigacija
potencijalni broj sudara i nasukanja
povlačenje kursova
Ključne riječi (engleski)
voyage planning
safety and economical factors
coastal navigation
potential number of collisions and groundings
plotting courses
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:188:715913
Studijski program Naziv: Pomorstvo Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje tehničkih znanosti, polje tehnologija prometa i transport (dr. sc.)
URL zapisa u katalogu https://libraries.uniri.hr/cgi-bin/unilib.cgi?form=D1120812068
Vrsta resursa Tekst
Opseg 160 str.
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Zatvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2017-01-19 18:01:09