Sažetak | Epidemiološka slika ovisnosti o drogama u Republici Hrvatskoj ukazuje na potrebu
poduzimanja učinkovitijih strategija u prevenciji pojave ovisnosti o drogama. Nedovoljna
učinkovitost preventivnih aktivnosti koji se provode u osnovnim i srednjim školama
poziva na osmišljavanje i implementaciju programa prevencije ovisnosti o drogama već u
predškolskom razvojnom razdoblju djeteta. Sazrijevanje društvene svijesti o važnosti
obitelji te istraživanja utjecaja roditelja na cjelokupni razvoj djece govore o neophodnosti
uključivanja roditelja u predškolsku prevenciju ovisnosti o drogama.
U našoj zemlji još uvijek nisu osmišljeni znanstveno utemeljeni programi predškolske
prevencije ovisnosti o drogama. S obzirom na važnost ranog starta prevencije i
uključivanja roditelja u realizaciju prevencije, opći cilj ovog istraživanja usmjeren je k
prepoznavanju nekih temeljnih potreba i mogućnosti aktivnog sudjelovanja roditelja u
prevenciji kako bi se definirao odgovarajući model suradnje s roditeljima u predškolskoj
prevenciji ovisnosti o drogama.
Polazeći sa stanovišta ekološke teorije, u provedenom istraživanju zanimale su nas
interakcije između nekih značajki roditeljskog podsustava i ostalih mikrosustava u bližem
okruženju roditelja. Specifični ciljeva istraživanja usmjereni su prema ispitivanju nekih
temeljnih informacija roditelja o pojavi ovisnosti o drogama i njezinim posljedicama;
ispitivanju mišljenja roditelja o potrebi predškolske prevencije ovisnosti; uočavanju
mogućih navika konzumacije duhana, alkohola ili tableta kod roditelja kao mogućih
prediktora zlouporabe droga; uočavanju preferiranih odgojnih postupaka roditelja te
ispitivanju nekih relevantnih dimenzija obiteljskih odnosa. Cilj istraživanja usmjeren je
također i prema ispitivanju razine ostvarenog partnerstva između roditelja i odgojitelja
predškolske djece te prikupljanju podataka o izvorima i oblicima socijalne potpore uže
društvene okoline koji su roditeljima dostupni, a kako bi se identificirala skupina roditelja
koji primaju neke od oblika društvene potpore te kako bi se uočile potrebe i problemi s
kojima se suočavaju roditelji u svakodnevnom životu.
Istraživanje karakterizira kvantitativni istraživački pristup, a empirijski podatci
prikupljeni su metodom anketiranja na prigodnom uzorku od 350 roditelja djece
predškolske dobi koja pohađaju predškolske ustanove. Rezultati istraživanja ukazuju na određeni broj roditelja koji su nedovoljno informirani
o drogama i štetnim posljedicama njihovog djelovanja, kao i na 40,6 % roditelja koji
konzumiraju duhan, 23,1 % roditelja koji imaju nekog člana u užoj obitelji koji češće
konzumira alkohol te na 13,1 % ispitanika koji konzumiraju duhan i istovremeno imaju
pojavu alkoholizma u obitelji. Iako rezultati istraživanja pokazuju da većina roditelja
izražava nepermisivne stavove u svezi pojave ovisnosti o drogama, pozitivne stavove
glede potrebe prevencije pojave ovisnosti te negativne stavove o poduzetim aktivnostima
službenih institucija zaduženih za smanjenje štete i potražnje droga, uočena je skupina
roditelja koji imaju permisivne stavove u svezi s konzumacijom droga, negativne stavove
o potrebi predškolske prevencije ovisnosti o drogama te permisivne stavove u svezi s
legalizacijom marihuane. Ispitivanje dosadašnjeg sudjelovanja roditelja u aktivnostima
prevencije pokazuju da je 0,3 % roditelja sudjelovalo u aktivnostima prevencije ovisnosti
o drogama na razini predškolske ustanove, a svega 4,6 % roditelja je sudjelovalo u
preventivnim aktivnostima koje su organizirane u lokalnoj zajednici. Rezultati pokazuju
da bi se 73,1 % roditelja odazvalo na aktivnosti prevencije u predškolskoj ustanovi, a
58,9 % roditelja je izjavilo da bi sudjelovali u preventivnim aktivnostima na razini
lokalne zajednice. Rezultati ispitivanja učestalosti i oblika realizacije partnerstva između
roditelja i odgojitelja ukazuju na nedovoljnu nazočnost pojedinih oblika partnerstva.
Temeljem istraživanja oblika i izvora društvene potpore te percepcije zadovoljstva
primljenom potporom moguće je zaključiti da jednom dijelu roditelja treba kvalitetnija
pomoć, posebice formalnog sustava potpore.
Odgovori roditelja u svezi uporabe pojedinih odgojnih postupaka u situacijama
neprihvatljivog ponašanja djece pokazuje da određeni broj roditelja reagira negativnim
odgojnim postupcima te nekvalitetno komunicira s djecom. Uočena je također skupina od
24,9 % roditelja koji nisu uspjeli ostvariti vrlo bliske donose sa svojom djecom. Podatci o
samoprocjeni osjećaja roditelja u obnašanju roditeljske uloge pokazuje kako određeni
broj roditelja doživljava nesigurnost, zabrinutost ili nervozu u obnašanju roditeljske
uloge. Navedeno govori o potrebi pružanja potpore roditeljima u razvoju vještina
pozitivnog, djelotvornog i privrženog roditeljstva. Rezultati istraživanja koji se odnosi na
obiteljsku koheziju i fleksibilnost pokazuju da je u nekim obiteljima ugroženo obiteljsko
funkcioniranje, odnosno nedostaje obiteljske komunikacije, vremena za zajedničke aktivnosti te dominira donošenja odluka od strane jednog člana u obitelji. Ukupno 6,8 %
roditelja žive u problematičnom susjedstvu. Kvalitetom života nisu zadovoljni niti
nezadovoljni 18,6 % ispitanika, dok je 1,4 % ispitanika izjavilo da je nezadovoljno
kvalitetom života. Temeljem dobivenih rezultata istaknuti su neki mogući rizični
čimbenici pojave ovisnosti o drogama u individualnom, obiteljskom i društvenom
kontekstu roditelja.
Prijedlog modela suradnje s roditeljima u predškolskoj prevenciji ovisnosti o drogama
polazi od iskazanih potreba i spremnosti roditelja na suradnju u području predškolske
prevencije ovisnosti o drogama, kao i od identificiranih obilježja individualnog,
obiteljskog i društvenog konteksta roditelja. Predloženi model, utemeljen na ekološkom
pristupu i razvojno-humanističkoj paradigmi, sadrži opće i specifične ciljeve suradnje s
roditeljima u predškolskoj prevenciji ovisnosti, kao i okvirne sadržaje i prijedloge
indikatora evaluacije modela suradnje. Predloženi su također i oblici provedbe modela te
načini uključivanja i zadržavanja roditelja u provedbi modela suradnje s roditeljima u
predškolskoj prevenciji ovisnosti o drogama.
Provedeno istraživanje otvara neka nova istraživačka pitanja u vezi s povezivanjem
prevencijske teorije i prakse. Implementacija i evaluacija predloženog modela suradnje s
roditeljima u predškolskoj prevenciji ovisnosti može doprinijeti definiranju hipoteza za
buduća istraživanja problema prevencije ovisnosti o drogama. |
Sažetak (engleski) | The epidemiological situation of drug addiction in the Republic of Croatia indicates a
need to undertake more effective strategies in preventing the appearance of drug
addiction. The lack of effectiveness of prevention activities implemented in elementary
and secondary schools shows the need to design and implement programs to prevent drug
addiction already in the preschool period of child development. Maturation of social
awareness about the importance of family and studies on the impact of parents on the
overall development of children have pointed out the necessity of involving parents in
preschool prevention of drug addiction.
In our country the scientifically based preschool programs on drug addiction prevention
have not yet been designed. Given the importance of starting early prevention and parent
involvement in the implementation of prevention, the overall objective of this research is
aimed to identify some basic needs and opportunities for active participation of parents in
prevention in order to define a cooperation model with parents in the preschool
prevention of drug addiction.
Starting from the viewpoint of ecological theory, in this research we were interested in
the interaction between some features of the parental subsystem and other microsystems
in the parents’ environment. Specific research goals are directed towards examining some
basic information of parents about drug addiction and its consequences; exploring the
parents’opinion about the need of preschool drug addiction prevention; identifying the
possible habits of parents’ consumption of tobacco, alcohol or pills as potential predictors
of drug abuse; identifying preferred educational practices of parents and examining some
relevant dimensions of family relations. The aim of the research is also to estimate the
level of actual partnership between parents and preschool teachers and to collect data on
the sources and forms of social support that are available to parents in the immediate
social environment in order to identify a group of parents who receive some form of
social support, and in order to identify needs and problems that parents face in everyday
life. This research is based on quantitative research approach and empirical data were
collected by questionnaire on a sample of 350 parents of preschool children who attend
preschool institutions.
The results suggest that some parents are insufficiently informed about drugs and the
negative consequences of drug consumption, as well as 40.6% of parents who consume
tobacco, 23.1% of parents who have a member of the close family who frequently
consumed alcohol, and at 13.1% of the respondents who consume tobacco and also have
the occurrence of alcoholism in the family.
Although the results show that most parents expressed nonpermissive attitudes regarding
the phenomenon of drug addiction, a positive attitude on the need to prevent drug
addiction and negative attitudes regarding the action taken by official institutions
responsible for harm reduction and drug demand, a group of parents is identified who
have permissive attitudes about drug use, negative attitudes regarding the need of
preschool prevention of drug addiction and permissive attitudes about the possibility of
legalizing marijuana.
Research of the parents’ previous participation in the prevention activities showed that
0.3% of parents participated in activities to prevent drug addiction on the preschool level,
and only 4.6% of parents participated in preventive activities that are organized in the
local community. The results indicate that 73.1% of parents would like to participate in
prevention activities that would be organized at the preschool level, and 58.9% of parents
said they would participate in prevention activities at community level. The frequency
and forms of partnership realization between parents and preschool teachers show the
insufficient presence of certain forms of partnership. Based on the survey of social
support forms and sources and perceptions of received support satisfaction, it is possible
to conclude that some parents need better help, in particular the help of formal support
system.
Results indicate that some parents use negative rearing practices and poorly communicate
with children. There was also a group of 24.9% of parents who failed to achieve very
close relationships with their children. Data on self-reported feelings of parents in the
parental role shows that a certain number of parents experience insecurity, worry or
nervousness in the parental role. This indicates the need to provide support for parents in developing the skills of positive, effective and attached parenting.The research results
related to family cohesion and flexibility show that family functioning is affected in some
families. Conclusions about the lack of family communication, insufficient time to share
together, and the dominance of making decisions by one family member can be drawn.
6.8% of parents live in problematic neighborhoods. In addition, 18,6 % of parents are not
satisfied nor dissatisfied with quality of life, while 1.4% of parents are dissatisfied with
the quality of life. Our results highlight some possible risk factors of drug addiction in the
individual, family and social context of parents.
Proposal of cooperation model with parents in the preschool prevention of drug addiction
is based on the identified needs and willingness of parents to cooperate in the field of
preschool prevention of drug addiction, as on the identified characteristics of individual,
family and social context of parents. The proposed model, based on an ecological
approach and developmental-humanistic paradigm, contains general and specific
objectives of cooperation with parents in the preschool prevention of drug addictions, as
well as the content framework and proposals for evaluation indicators of cooperation
model. The forms of model implementation and ways of involving parents and retention
of the parents in the implementation of the cooperation model in the preschool drug
addiction prevention are also proposed.
The research raises new research questions regarding the linking of theory and practice of
prevention. Implementation and evaluation of the proposed model of cooperation with
parents in the preschool drug addiction prevention may contribute to the definition of
hypotheses for future researches on prevention of drug addiction. |