Naslov Uloga kulturnog turizma u jačanju konkurentske prednosti turističke destinacije : doktorska disertacija
Autor Zrinka Zadel
Mentor Dragan Magaš (mentor)
Član povjerenstva Dora Smolčić Jurdana (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Marcel Meler (član povjerenstva)
Član povjerenstva Damir Magaš (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Fakultet za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu (Zavod za turizam) Opatija
Datum i država obrane 2011-01-01, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Trgovina i turizam
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 338.48 - Turizam
Sažetak Svakim danom na turistiĉkom trţištu se povećava broj turistiĉkih destinacija koje se ţele izboriti za svoje mjesto na turistiĉkom trţištu.Uspjeh na turistiĉkom trţištu postići će one turistiĉke destinacije koje najbolje odgovaraju na preferencije turista i koje razviju takav destinacijski proizvod kojim se ostvaruje prepoznatljivost na turistiĉkom trţištu. U tom pravcu razvojem kulturnog turizma moţe se ostvariti prepoznatljivost, autentiĉnost, specifiĉnost na turistiĉkom trţištu. Kulturni turizam je jedan od selektivnih oblika turizma i njegov razvoj mora biti integriran u razvoj turizma turistiĉke destinacije. Turistiĉke destinacije ne mogu razvijati samo kulturni turizam jer bi to moglo biti kontraproduktivno za samu destinaciju budući da je poznato da kultura kao primarni motiv putovanja obuhvaća tek 3% turistiĉkog trţišta. Proizvod kulturnog turizma mora biti dio destinacijskog proizvoda jer će se na taj naĉin ostvariti sve one prednosti razvoja kulturnog turizma. Uspjeh svake destinacije ovisi o destinacijskom sustavu. Glavni cilj svake destinacije je ostvariti dugoroĉnu konkurentsku prednost na turistiĉkom trţištu. Ostvarivanje konkurentske prednosti je zadatak strateškog menadţmenta. Menadţment turistiĉke destinacije mora upravljati razvojem kulturnog turizma na naĉin da se ostvare sve prednosti, a da se negativni utjecaji svedu na minimum ili izbjegnu. Razvoj kulturnog turizma nikako se ne smije prepustiti stihijskom razvoju već se razvojem kulturnog turizma mora strateški upravljati i planirati uz poštivanje naĉela odrţivog razvoja kako bi se na taj naĉin maksimizirale koristi te izbjegle negativne posljedice razvoja kulturnog turizma.Cilj istraţivanja je utvrditi razvoj kulturnog turizma odnosno njegov utjecaj na razvoj integralnog proizvoda turistiĉke destinacije. Mjerenje konkurentske prednosti je IIoteţano zbog nepostojanja sustava pokazatelja kojima bi se utvrdila konkurentska prednost kulturnog turizma. Najĉešće se uzimaju lako dostupni pokazatelji poput broja noćenja ili dolazaka. Zbog toga se u radu utvrĊuje ocjena zadovoljstva turista ponudom kulturnog turizma u Republici Hrvatskoj. Na temelju potrošnje turista u kulturnom turizmu izraĉunat je ekonomski doprinos kulturnog turizma u turizmu Republike Hrvatske. UtvrĊena je korelacija izmeĊu zadovoljstva turista ponudom kulturnog turizma i potrošnje u kulturnom turizmu. Navedena istraţivanja mogu posluţiti kao temelj daljnjim istraţivanjima za potrebe planiranja i upravljanja razvojem kulturnog turizma u Republici Hrvatskoj. U radu se posebno apostrofira vaţnost strateškog i odrţivog upravljanja kulturnim resursima u cilju njihove optimalne valorizacije, kako bi se ostvarila kvaliteta proizvoda kulturnoga turizma bez ili uz minimalne negativne implikacije. Rad daje odgovor na pitanje kakva organizacijska struktura tj. destinacijski sustav je potreban da bi se ostvarila konkurentska prednost razvojem kulturnog turizma. U radu se daje prijedlog modela destinacijskog menadţmenta koji bi kroz obavljanje javno-koordinacijskih funkcija: ideja vodilja i strategija konkurentnosti, razvoj i oblikovanje ponude, marketinška funkcija i zastupanje interesa upravljao integralnim destinacijskimproizvodom, ĉiji je neizostavan dio (podsustav) i kulturni turizam. Na destinacijski menadţment treba gledati kao na turistiĉke aktivnosti koje angaţiraju lokalne interese unutar svrsishodne poslovne suradnje s nositeljima ponude u svrhu stvaranja destinacijskog proizvoda. Na taj naĉin se, a putem funkcija destinacijskog menadţmenta (planiranje, organiziranje i kontrola) stvaraju pretpostavke sustavnog dovoĊenja u vezu svih onih koji su bitni za razvoj destinacijskog, ali i kulturnoga proizvoda.
Sažetak (engleski) ncreasing number of tourism destinations appear every day on the tourist market, with the attempt to get their own place in that same market. The success onthetourism marketwill achievethosetouristdestinations whichbest suitthepreferencesof tourists andwhichdevelop suchdestinationproduct that will achieverecognition on thetourism market.Recognition, authenticity, and specificityon thetourist marketcan be accomplished with the development of cultural tourism.Culturaltourism isone of theforms of selective tourismand its developmentmustbe integratedinto the developmentof tourismdestination. Tourist destinationscan’tonly developculturaltourism, asit couldbecounterproductivefor the actualdestination,since itis knownthat cultureas the primarymotivation for travelincludesonly 3% of the tourism market. The product of cultural tourism must be part of destination product as it will thereby have all the benefits of cultural tourism development.The successof any destinationdepends on thedestinationsystem. The mainobjective ofeach destinationis to achievelong-termcompetitive advantagein the tourism market. Achievement of competitive advantageis ataskof strategic management. Management oftouristdestinationshas to manage thedevelopment ofcultural tourismin a wayto obtainall the benefitsandtominimizeor avoidnegative impacts. The development of cultural tourism must not be left uncontrolled, it should be managed strategically and planed in compliance with the principles of sustainable development in order to maximize benefits and avoid negative consequences for the development of cultural tourism.The research aims todetermine thedevelopment ofcultural tourismandits impacton the developmentof integratedproduct of touristdestination. Measurement of competitive advantage is difficult because of the lack of a system of indicators that Vwill clarify the competitive advantage of cultural tourism.Easy availableindicators such asnumber ofovernight staysorarrivalsare usually taken into account. Therefore,the paperestablishesthe touristsatisfaction with offer ofcultural tourismin Croatia. Economic contributionof cultural tourisminthe Croatiantourism is calculated based on thespendingof touristsin cultural tourism. Acorrelationwas established between the touristsatisfactionwith offer of cultural tourismand consumptionof culturaltourism. The researchmay serveas afoundation forfurther researchfor planning andmanagingthe developmentof cultural tourismin Croatia. The paperparticularlyemphasizesthe importanceof strategicand sustainablemanagement of culturalresourcestowardstheiroptimalevaluation,in order to achievequalityproduct of culturaltourismwithout orwith minimalnegative implications.The papergivesan answerto the question ofwhat kind oforganizational structure, i.e. destinationsystem isneeded toachievecompetitive advantage withdevelopingcultural tourism. The papersuggests amodel ofdestination managementthat would through the activitiesof publicly coordinatedfunctions such as:main ideaand competition strategies, development and design ofoffer, marketingfunctions and representation of interest; be able to managetheintegralrepresentation ofthe destination'sproduct,of whichan importantpart (subsystem) is cultural tourism.At thedestination managementshould beviewed asactivitieswhichinvolvelocal interestswithin arelevantbusiness relationshipwith theconcession holderwith the purpose ofcreating adestination product. In that way, and throughadestination managementfunctions(planning, organizing and controlling) are created conditionsfor systematicconnecting ofall thosethat are essentialfor the development ofa destination, but alsoculturalproducts.
Ključne riječi
kulturni turizam
konkurentska prednost
menadţment turistiĉke destinacije
kulturno-turistiĉki proizvod
kulturno-turistiĉka politika
destinacijski sustav
Ključne riječi (engleski)
cultural tourism
competitive advantage
management of touristdestinations
cultural andtourism product
cultural andtourism policy
destination system
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:188:387633
Datum promocije 2011
Studijski program Naziv: Poslovna ekonomija u turizmu i ugostiteljstvu Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija (dr. sc.)
URL zapisa u katalogu https://libraries.uniri.hr/cgi-bin/ucat/unilib.cgi?form=D1121211088
Vrsta resursa Tekst
Opseg 284 str; 30 cm
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Zatvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2017-01-19 18:40:57