Naslov Analiza mjera za prevenciju katastrofalnog požara u cestovnim tunelima : doktorska disertacija
Naslov (engleski) An analysis of the measures for prevention of catastrophic fire in road tunnels : doctoral thesis
Autor Aleksandar Regent MBZ: 111264
Mentor Bernard Franković (mentor)
Mentor Vladimir Medica (komentor)
Član povjerenstva Zmagoslav Prelec (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Bernard Franković (član povjerenstva)
Član povjerenstva Vladimir Medica (član povjerenstva)
Član povjerenstva Dubravka Bjegović (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ivan Polajnar (član povjerenstva) VIAF: 305589035
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Tehnički fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2012-07-20, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana TEHNIČKE ZNANOSTI Tehnologija prometa i transport Cestovni i željeznički promet
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 614 - Javno zdravstvo. Prevencija nesreća
Sažetak U radu je napravljen pregled dosadašnjih istraživanja i testiranja tunelskih požara, većih
akcidenata koji su se dogodili tijekom posljednjih 60 godina, europskih projekata usmjerenih
prema povećanju razine sigurnosti od požara u tunelima, te uspoređeni zahtjevi međunarodno
priznatih i nekih važnijih nacionalnih standarda i preporuka o sigurnosti tunela. Analizirani su
mogući opasni događaji u cestovnim tunelima i različiti scenariji događanja, a posebna pažnja
posvećena je interakciji između tih događaja i tradicionalnih metoda odgovora na njih, uz
naglasak na istraživanje požarnih događaja. Dokazano je da je tradicionalnim pristupom, bez
primjene stacionarnog sustava za gašenje/supresiju/kontrolu požara, u pravilu nemoguće
spriječiti razvoj požara prema katastrofalnom scenariju ako postoje odgovarajući uvjeti za
takav razvoj. Također je dokazano da vatrogasne postrojbe koje su nadležne za gašenje
pojedinih tunela redovito na raspolaganju imaju nedovoljne količine vode i pjenila za
uspješan odgovor na veći požar po dolasku na požarište. U osnovnim crtama prikazan je
prijedlog stacionarnog sustava s pjenom za gašenje/supresiju/kontrolu požara u tunelu, te
prijedlog novog požarnog testa za međusobnu usporedbu svih vrsta stacionarnih sustava. Ovaj
prijedlog može poslužiti kao baza za izradu standardne procedure za testiranje primjenjivosti i
učinkovitosti pojedinih stacionarnih sustava za gašenje/supresiju/kontrolu požara. Takva
standardna procedura predstavljala bi alat uz čiju bi se pomoć mogle jasno eksperimentalno
utvrditi i međusobno usporediti mogućnosti sustava raspršene vode, pjene i vodene magle pri
reprezentativnim požarnim scenarijima. U tom smislu predloženo je da se na europskoj razini
potakne daljnji razvoj istraživanja, posebno eksperimentalnih, koja bi dovela do razvoja
sigurnosno optimalnih, a ekonomski prihvatljivih rješenja za sprječavanje i/ili ublažavanje
najvećeg broja potencijalno katastrofalnih akcidentnih situacija.
Sažetak (engleski) In this thesis a review of past research and test experiments with tunnel fires, of major
accidents which have happened during the past 60 years, European projects directed towards
improving the level of fire safety in road tunnels, comparison of internationally recognized
and some major national standards and recommendations on tunnel fire safety have been
presented. Dangerous accidents and various risk event scenarios in road tunnels have been
analysed, with the particular attention being devoted to the interaction between these events
and traditional response methods. Main subject of research have been fire accidents. It has
been proven that with traditional approach only, without the application of a stationary system
capable of fire extinguishment/suppression/control, it is generally hardly possible to prevent
the development of fire towards a catastrophic scenario if favourable conditions leading to
such a development prevail at the accident site. The other conclusion which is deemed to have
be proven is the fact that fire services in charge of fire protection of the majority of tunnels
mainly do not have adequate quantities of water and foam concentrate available at the
accident site, which would enable them to successfully tackle a major fire upon their arrival.
Outlines of a fixed foam firefighting system in a tunnel as well as the outline of a new
standard testing procedure for comparing the characteristics of various types of FFFS have
been presented. This proposal could be used as a basis for the development of standard
procedure for testing of the applicability and efficiency of various stationary systems for fire
extinguishment/suppression/control. Such a standard procedure is expected to become a valuable tool capable of
providing experimental evaluation and comparison of the capabilities
of waterspray, foam and watermist systems at the representative fire scenarios. It has been
proposed that further research work, mainly experimental, should be initiated and encouraged
on the European level, which would open the way to development of the optimal safety and
financially acceptable solutions for preventing and/or resolving the majority of potentially
catastrophic accident events.
Ključne riječi
cestovni tunel
katastrofalni požar
prevencija
tehničke mjere
sustavi gašenja
supresija
kontrola
stacionarni sustav
požarni test FFFS
Ključne riječi (engleski)
road tunnel
catastrophic fire
prevention
technical measures
extinguishing systems
suppression
control
fixed systems
fire test FFFS
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:188:756557
Studijski program Naziv: Poslijediplomski doktorski studij iz područja Tehničkih znanosti, polja Strojarstva, Brodogradnje i Temeljnih tehničkih znanosti i Interdisciplinarnih tehničkih znanosti Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje tehničkih znanosti (dr. sc.)
URL zapisa u katalogu http://libraries.uniri.hr/cgi-bin/ucat/unilib.cgi?form=D1130118099
Vrsta resursa Tekst
Opseg 236 str; 30 cm
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Zatvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2017-01-19 18:40:25