Sažetak | Predgovor
Ova disertacija je rezultat dugogodišnjeg znanstveno-istraživačkog rada na području brodskih elektroenergetskih sustava. Tijekom njene izrade bio sam uključen u znanstvenoistraživačke projekte „Modeliranje gospodarenja energijom u brodogradilištu" i „Prihvatljivost porivnog sustava po energiji, sigurnosti, ekologiji i održavanju", financiranih od Ministarstva znanosti i tehnologije, pa je dio ovdje izloženih istraživanja usklađen s projektnim zadacima i već objavljen u znanstvenim publikacijama.
Formuliranje modela optimizacije elektroenergetskog sustava, zasnovanog na kriteriju srednje cijene energije koji uvažava najznačajnije eksploatacijske čimbenike broda s električnom propulzijom, zahtijeva analizu svih njegovih sastavnica. Električna propulzija je, međutim, kompleksno i vrlo široko multidisciplinarno područje koje, potpuno razumljivo, nije moguće detaljno obuhvatiti u okvirima jedne disertacije, pa je težište postavljeno na manje istraživanim područjima ove problematike.
Uz dobro poznate osnovne parametre značajne za efikasnost broda kao što su masa, volumen, cijena i stupanj korisnosti uređaja i podsustava, najveću je nepoznanicu predstavljala kvaliteta električne energije i njen utjecaj na osnivanje i eksploataciju broda, pa je veliki dio disertacije posvećen harmoničkoj analizi propulzijskih pretvarača frekvencije, najprije kroz kvalitetu energije predane propulzijskim elektromotorima, a zatim i kroz komutacijske propade i harmoničko izobličenje napona glavne brodske mreže. Navedena istraživanja su se poklopila s istraživanjem analize harmoničkih izobličenja napona u kopnenim elektrodistribucijskim sustavima koje je dr. se. Vlahinić vodio u suradnji s Tehničkim fakultetom Sveučilišta u Rijeci i Elektroprimorjem, a na kojem sam također surađivao.
Tijekom izrade disertacije koja je, uključujući preliminarna istraživanja i pripremu prijave teze, trajala oko šest godina iz nje su izdvojena i objavljena četiri recenzirana znanstvena rada citirana u sekundarnim bazama: ,,Perspektiva razvoja statičkih pretvarača frekvencije u sustavu električne propulzije broda" [142], ,,Eksploatacijske prednosti električne propulzije" [143], ,,Perspektiva razvoja elektromotora s permanentnim magnetima u sustavu električne propulzije broda" [144], ,,Utjecaj serijskog induktiviteta na smanjenje harmoničke distorzije struje mrežno komutiranih pretvarača frekvencije u sustavu električne propulzije broda" [145].
Eksperimentalna mjerenja obavio sam u laboratoriju električnih strojeva Pomorskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci pri čemu mi je svesrdnu pomoć pružio laborant Ivica Galamboš, na čemu mu se ovom prilikom zahvaljujem |