Abstract | Valoriziranje prometnog pravca ovisi o brojnim čimbenicima kao što su:
geoprometni položaj pravca, prometni tokovi, prometni kapaciteti (prometna
infrastruktura i suprastruktura), razgranatost i kvaliteta prometne mreže
(željeznica, cestovnih prometnica, plovnih putova, zračne prometne mreže),
stupanj primjene suvremenih transportnih tehnologija i informacijskih tehnologija,
ponuda raznih prometnih subjekta koji sudjeluju u proizvodnji prometne usluge
na prometnom pravcu (pomorske agencije, međunarodni otpremnici,...), troškovi
prijevoza i ukupna cijena prometne usluge, veličina i stupanj gospodarskoga
razvitka područja koje gravitira korištenju određenog prometnoga pravca,
prisutnost konkurencije na tržištu prometnih usluga, prometna politika, tarifna
politika i razni drugi čimbenici.
Navedeno upućuje na kompleksnost istraživanja valoriziranja
prometnog pravca pa je u skladu s time, Paneuropski koridor Ve (riječki prometni
pravac) kao vitalni tranzitni pravac Republike Hrvatske i predmet ovoga
istraživanja, analiziran sveobuhvatnim vrednovanjem odabranih ekonomskih i
kvalitativnih kriterija relevantnih u analizi konkurentnosti prometne usluge.
S obzirom na značenje kojega Paneuropski koridor Ve ima u prometnom i
gospodarskom sustavu Republike Hrvatske, europskih prostora i šireg
okruženja, predmetni je koridor analiziran kao čimbenik integracije Hrvatske u
europski prometni i gospodarski sustav, uključujući geoprometne i eksploatacijske
značajke cestovnoga koridora, željezničkoga koridora i riječkoga čvorišta u
kojem se susreću različiti modaliteti prometne ponude (pomorski, lučki, cestovni i
željeznički).
Kako je mogućnosti valorizacije prometnog pravca potrebito analizirati u
tržišnim uvjetima, prometna usluga Paneuropskog koridora Ve analizirana je sa
stajališta ponude, potražnje i okruženja. Analizom sa stajališta ponude,
dobiveni su zaključci o stanju kopnene prometne infrastrukture riječkoga
prometnog pravca i riječke luke kao referentne točke toga pravca, usporedno s
alternativnim pravcima i lukama. Sa stajališta potražnje, analizom relevantnih
makroekonomskih indikatora prometnoga rasta i dinamike robnih tokova,
definirana je usmjerenost vanjskotrgovinske i prekomorske razmjene
europskih država, glavni vanjskotrgovinski partneri Hrvatske, srednjoeuropsko
tranzitno zaleđe kao strateški tržišni segment riječke luke i koridora Ve,
potencijalna prometna potražnja i utjecaj proširenja Europske unije na robne
tokove koridora. Budući da je konkurentnost prometnoga pravca potrebno
definirati usporedno s alternativnim pravcima, analizom okruženja definirani su
pravci koji konkuriraju Paneuropskom koridoru Ve, kako bi se među njima
odabrali prometni pravci koji će kao varijante konkurentnih pravaca biti uzete u
modelu višekriterijske optimizacije valoriziranja Koridora Ve.
Osnovna logistička načela koja danas vrijede na prometnom tržištu
postavljaju određene zahtjeve koji su dominantni u privlačenju prometnih tokova
na prometni pravac te je značajan dio ovoga istraživanja posvećen
predstavljanju, analizi i definiranju osnovnih teorijskih determinanti mnogobrojnih
ekonomskih i kvalitativnih kriterija koji utječu na konkurentnost i izbor optimalnoga prometnog pravca. Pri tome je posebno sagledan korisnik usluge koji izražavajući
svoje potrebe, zahtjeve i preferencije u organizaciji prijevoznoga pothvata i
prometne usluge predstavlja specifičnosti potražnje s aspekta kriterija izbora koji
se više ili manje preferiraju na tržištu prometnih usluga.
Temeljem egzaktnih kvantitativnih podataka i argumentiranih ocjena
provedeno je vrednovanje odabranih ekonomskih kriterija (npr. troškovi tereta u
luci, troškovi broda u luci, cijena cestovnoga i željezničkoga prijevoza, ...) i
kvalitativnih kriterija (npr. tranzitno vrijeme kopnenoga prijevoza, vrijeme čekanja,
frekventnost usluge, komercijalna dostupnost usluge, prometni kapaciteti,
informacijske tehnologije. Navedeni podaci, zajedno s definiranim prometnim
(konkurentnim) pravcima i preferencijama korisnika usluge korišteni su kao
osnovni ulazni elementi predloženog modela višekriterijske optimizacije
Paneuropskog koridora Ve
Predloženi model je osmišljen je u skladu s temeljnim principima metode
višekriterijske optimizacije, koja spada u metode operacijskih istraživanja, a
predstavlja postupak višekriterijskog rangiranja varijanti. Između više različitih
postupaka višekriterijske optimizacije, korišten je postupak PROMETHEE
(Preference _ Ranking Organization Method for Enrichment Evaluations) te
računalni program višekriterijskog programiranja Promcalc & Gaia V.3.2., koji se
temelji na navedenom postupku.
Dobiveni rezultati, u skladu s osnovnim ciljem istraživanja, daju zaključke o
konkurentnosti, odnosno nekonkurentnosti Paneuropskog koridora Ve, u odnosu
na alternativne prometne pravce, precizirajući između više analiziranih
ekonomskih (kvantitativnih) i kvalitativnih kriterija one kriterije koji su trenutno
zaslužni za njegovu prisutnost, odnosno neprisutnost na tržištu prometnih usluga,
kao i one kriterije kojima bi se uz izvjesna ulaganja, poduzimanje adekvatnih
mjera i aktivnosti dodatno mogla postići veća konkurentnost ovoga prometnog
pravca.
Temeljem rezultata istraživanja, istaknute su prioritetne smjernice na
razini transportnih subjekta koji sudjeluju u proizvodnji prometne usluge na
koridoru Ve, u pogledu kvalitete i cijene prometne usluge. Njima bi se, u
trenutnim tržišnim — konstelacijama, mogla postići veća konkurentnost
Paneuropskog koridora Ve na srednjoeuropskom području kao strateškom
tranzitnom tržištu koridora.
Budući da predloženi model ima svojstva ,univerzalnog modela" koji je
moguće primijeniti i na neke druge probleme prometnog planiranja, te da
pridonosi upoznavanju metodologije i mogućnosti uvođenja višekriterijske
optimizacije u prometnu planersku praksu, u perspektivnom dijelu, osim smjernica
za daljnje istraživanje problema valoriziranja Paneuropskog koridora Ve, navedene
su i druge mogućnosti primjene modela. |