Title Utjecaj novih znanja na konkurentnost malog poduzetništva u ugostiteljstvu : doktorska disertacija
Title (english) Impact of new knowledge on competitiveness of small enterprises in hospitality industry
Author Dalija Kuvačić
Mentor Zdenko Cerović (mentor)
Committee member Vlado Galičić (predsjednik povjerenstva)
Committee member Zdenko Cerović (član povjerenstva)
Committee member Tadeja Jere Lazanski (član povjerenstva)
Granter University of Rijeka Faculty of Tourism and Hospitality Management Opatija
Defense date and country 2012-07-18, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Economics Trade and Tourism
Universal decimal classification (UDC ) 640.4 - Hotel and catering industry. Hospitality management
Abstract Temeljni je cilj doktorske disertacije identificirati sve teorijske pretpostavke i ponuditi
validne empirijske dokaze o utjecaju novih znanja na konkurentnost malog
poduzetništva u ugostiteljstvu. Istražuju se teorijski i praktični aspekti znanja kao
temeljnog poduzetničkog resursa, počevši od usvajanja novog znanja, upravljanja
njime i primjeni suvremene informacijske tehnologije. Istražuju se pojam i značenje
obrazovanja, zatim značenje e-obrazovanja i cjeloživotnog obrazovanja u Europskoj
uniji i u Republici Hrvatskoj, osposobljavanja i usavršavanja za poduzetnost, s
posebnim osvrtom na teorijske i praktične aspekte ljudskog i intelektualnog kapitala
kao važnih čimbenika konkurentnosti. Posebno se istražuju relevantni teorijski i
praktični aspekti malog poduzetništva, razlikovne odrednice poduzetnika i menadžera,
poželjne poduzetničke osobine te poticanje malog poduzetništva. Istražuju se značenje
i povijest malog poduzetništva u ugostiteljstvu, s posebnim naglaskom na hotelijerstvo
i restoraterstvo. Izrazita pozornost posvećuje se analizi srednjoškolskog i
visokoškolskog obrazovanja kadrova za potrebe ugostiteljstva i turizma te kadrovima
za turističku animaciju, šport i medicinu. Posebno se istražuje značenje koje imaju
poslovna inteligencija i suvremena informacijska tehnologija te e-trgovina i eposlovanje
kod stvaranja konkurentske prednosti malog poduzetništva u ugostiteljstvu.
U središtu pozornosti je istraživanje konkurentnosti i konkurentskih prednosti malog
poduzetništva u ugostiteljstvu te mogućih potencijala za njegovo povećanje, kao što
su: poslovna etika, društvena odgovornost, održivi razvoj te marketing i menadžment.
Na kraju se istražuje obrazovni sustav i mogući modeli za povećanje novih znanja i
konkurentnosti malog poduzetništva u ugostiteljstvu. Suvremena gospodarstva cijelog
svijeta tendiraju k ekonomiji temeljenoj na znanju, pa znanje i upravljanje znanjem
postaje ključno strateško pitanje svakog poduzeća. Pozicioniranje znanja kao ključnog
resursa i funkcije omogućuje konkurentsku prednost na tržištu. U svrhu iskustvenog
potvrñivanja ili demantiranja općih i posebnih polaznih hipoteza te analitički, sintetički,
dedukcijski i indukcijski izvedenih zaključaka, provodi se vlastito empirijsko
istraživanje, a u nekim se slučajevima koriste već publicirani rezultati i zaključci
empirijskih istraživanja relevantnih domaćih i stranih autora i institucija. Predmet i
ciljevi istraživanja u sklopu ove disertacije usmjereni su u pravcu teorijske elaboracije
te empirijskog dokazivanja ili opovrgavanja jedne opće i četiri posebne hipoteze.
Poseban je znanstveni doprinos ove doktorske disertacije teoriji i praksi primjene novih
znanja u izgradnji konkurentnosti poduzeća i sektoru malog poduzetništva u
ugostiteljstvu, jer se predočava sustavan pregled teorijskih spoznaja i empirijskih
dokaza na tu temu, jer se kritički analizira zatečeno stanje primjene novih znanja, jer
se razrađuje metodologija istraživanja odnosa i stupnja korištenja novih znanja i
obrazovanja na stvaranje konkurentske prednosti malog poduzetništva u ugostiteljstvu,
sukladna istraživanjima u domaćoj i svjetskoj znanstvenoj literaturi. Nalazi empirijskog
istraživanja u ovoj doktorskoj disertaciji nedvojbeno potvrđuju presudnu važnost
utjecaja novih znanja, informatičke tehnologije, cjeloživotnog obrazovanja i edukacije
ugostiteljskih zaposlenika na povećanje konkurentnosti malog poduzetništva u
ugostiteljstvu.
Abstract (english) The basic objective of this doctoral dissertation is to identify all theoretical assumptions
and to offer valid empirical evidence on the impact of new knowledge on the
competitiveness of small enterprises in hospitality industry. Theoretical and practical
aspects of knowledge are researched as the basic entrepreneurial resource, starting
from the adoption of new knowledge, its management and application of modern
information technology. The notion and significance of education is researched, then
the significance of e-education and lifelong education in the European Union and the
Republic of Croatia, training and improvement for enterprise spirit, with a special
review of theoretical and practical aspects of human and intellectual capital as
important competitiveness factors. Relevant aspects of small enterprises are
individually researched, as well as distinctive determinants of entrepreneurs and
managers, desirable entrepreneurial features and promotion of small enterprises. The
significance and history of small enterprises in hospitality industry is researched, with a
special emphasis on hotel and restaurant industry. Major attention is given to the
analysis of secondary and higher education of the personnel needed in hospitality and
tourism, as well as the personnel for tourist animation, sport and medicine. The
significance of business intelligence and modern information technology is individually
researched, as well as e-trade and e-business in the creation of competitive advantage
of small enterprises in hospitality industry. The research of competitiveness and
competitive advantage of small enterprises in hospitality industry is the centre of
attention as well as of possible potentials for its increase, such as: business ethics,
social accountability, sustainable development, marketing and management.
Finally, educational system is researched and possible models for the increase of new
knowledge and competitiveness of small enterprises in hospitality industry. Modern
economies of the entire world tend towards knowledge-based economy, so knowledge
and knowledge management have become the key strategic issue of each enterprise.
Positioning of knowledge as the key resource and function enables competitive
advantage on the market. For the purpose of empirical verification or denial of general
and special initial hypotheses and conclusions derived in an analytical, synthetic,
deductive and inductive manner, own empirical research is conducted, and in some
cases already published results and conclusions of empirical researches of relevant
domestic and foreign authors and institutions are used. The subject matter and
objectives of research within the framework of this dissertation are oriented towards
theoretical elaboration and empirical assertion or refutation of one general and four
special hypotheses. A special scientific contribution of this doctoral dissertation to the
theory and practice of applying new knowledge is in the building of competitiveness of
enterprises and small enterprises sector in hospitality industry, since a systematical
outline of theoretical knowledge and empirical evidence regarding this topic are
presented, since the found status in application of new knowledge is critically
analyzed, since the methodology of researching the relation and degree of using new
knowledge and education to the creation of competitive advantage of small enterprises
in hospitality industry is elaborated, compliant with researches in domestic and foreign
scientific literature. Findings of empirical research in this doctoral dissertation
undoubtedly confirm how crucially important new knowledge, information technology,
lifelong education and education of hospitality employees are for the increase of
competitiveness of small enterprises in hospitality industry.
Keywords
Ugostiteljska poduzeća
konkurentnost
malo poduzetništvo
ugostiteljstvo
ljudski potencijali
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:188:208441
Promotion 2012-12-21
Study programme Title: Business Administration in Tourism and Hospitality Study programme type: university Study level: postgraduate Academic / professional title: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija (doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija)
Catalog URL http://libraries.uniri.hr/cgi-bin/ucat/unilib.cgi?form=D1130122091
Type of resource Text
Extent 305 str
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2017-01-19 18:27:10