Title Fiskalna decentralizacija i utjecaj lokalnih poreza na razvoj turističkih destinacija : doktorska disertacija
Author Mirjana Jerković
Mentor Dragan Roller (mentor) MBZ: 108046
Committee member Zoran Ivanović (predsjednik povjerenstva)
Committee member Dragan Roller (član povjerenstva) MBZ: 108046
Committee member Dragan Magaš (član povjerenstva)
Granter University of Rijeka Faculty of Tourism and Hospitality Management Opatija
Defense date and country 2008-07-02, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Economics Finance
Universal decimal classification (UDC ) 338.48 - Tourism
Abstract U radu Fiskalna decentralizacija i utjecaj lokalnih poreza na razvoj turističkih
destinacija u Republici Hrvatskoj razmatraju se pretpostavke optimalne fiskalne
decentralizacija te razine i strukture lokalnih poreza za stvaranje preduvjeta visoke učinkovitosti
i razvoja sektora. Pri tome se koriste dostupni podaci
te primjenjuju standardne matematičke i statističke metode. Komparativnom se
analizom uspoređuju iskustva fiskalne decentralizacije i utjecaj lokalnih poreza u
Hrvatskoj s onima u najuspješnijim zemljama te predlaže njihova primjena
kod nas.
Temeljno je pitanje: zašto decentralizacija? Najvažnija je pretpostavka da je
lokalna vlast (vjerojatno) bliža građanima, bolje poznaje njihove potrebe i/ili zahtjeve i
stoga može bolje i učinkovitije pružiti usluge nego što to može središnja državna
vlast. Slično je i s lokalnim porezima za koje bi trebale biti zadužene lokalne vlasti
dobro upoznate s mogućnostima i potrebama svog stanovništva. Fiskalna
decentralizacije može biti značajan poticaj gospodarskom rastu i razvoju, postizanju veće
pravednosti i dostupnosti u pružanju usluga te ostvarivanju pozornije i manje
rasipne potrošnje javnih prihoda.
U analizi fiskalna decentralizacija s osvrtom na turističke destinacije se
potreba da se jedinicama lokalne samouprave prizna pravo samostalnog odlučivanja o
razrezivanju i naplati poreza. To pravo u sebi treba uključivati i mogućnost lokalne
samouprave da samostalno određuje visinu takvog poreza, ali i da raspolaže i usmjerava
njegove prihode. Iako su značajne razlike u broju i visini stopa lokalnih poreza, većina turističkih
destinacija ima slične porezne oblike, ali je u cjelini sustav lokalnih poreza prilično
složen i nedovoljno izdašan. Stoga je potrebno pojednostaviti sustav
razrezivanja i naplate poreza te ga učiniti učinkovitijim.
U radu se podrobno istražuje značenje neporeznih prihoda (boravišnih taksa,
doprinosa, koncesija). Neporezni prihodi su autonomni prihodi lokalnih jedinica koji
imaju unaprijed utvrđenu namjenu. Visinu stope neporeznih prihoda samostalno utvrđuju
lokalne jedinice te obavljaju njihovu naplatu. Središnja država samo određuje
maksimalnu stopu neporeznih prihoda koje mogu uvoditi lokalne jedinice. Glavni
neporezni prihodi su komunalna naknada i doprinosi kojima lokalne jedinice financiraju gradnju i održavanje komunalne infrastrukture. U Hrvatskoj postoje brojne
pristojbe i naknade koje uvode i javna, državna poduzeća. U istraživanju se posebna
pozornost posvećuje drugim odrednicama turističkih destinacija: porezu na dohodak i
prirezu, porezu na dobit i porez na dodanu vrijednost. Analiza različitih mogućnosti
raspodjele poreza na dohodak i dobit u Hrvatskoj pokazuje da je moguće uspostaviti odgovarajući
i pravedan mehanizam raspodjele zajedničkih poreznih prihoda.
Smatramo da je najbolji pristup raspodjela poreza na dobit prema broju stanovnika.
Za uspješno ostvarivanje fiskalne decentralizacije mora biti postignuta jasna
podjela nadležnosti i odgovornosti na razini središnje i lokalne vlasti. Također su
potrebni poticaji u primjeni učinkovitog postupka donošenja usluga i mobilizacija
financijskih izvora i koordinacija. Konačno, lokalni porezi trebaju biti što trajniji i
predvidiviji izvor prihoda tijela lokalne vlasti koji bi se usmjerio u prioritetne projekte
od interesa za razvoj lokalne zajednice, posebice turističkih destinacija.
Abstract (english) ln the survey Fiscal decentralisation and influence of local taxes on the development of tourist destinations in the Republic of Croatia, a prerequisite of successful fiscal decentralisation and level and structure of local taxes are analysed as requirements for efficient and sustainable development of the tourist sector. A vailable data are used and standard mathematic and statistical methods are applied. Croatian experiences with fiscal decentralisation and the influence of local taxes are compared with those in the most successful tourist countries and the implementation of relevant experience is proposed.
There is a fundamental question: Why decentralize? The fundamental notion about decentralization is that local governments, closer to citizens, are likely to be better informed about citizens' needs and/or demands and therefore able to provide services more efficiently than the central government. Similarly, local taxes should be under the authority of a local government that is well informed about the possibilities and needs of its people. Fiscal decentralisation could be an important incentive to economic development and growth and can enable higher equity and accessibility of services and could also mean more careful and frugal spending of public money.
In the analysis of fiscal decentralisation special attention is given to tourist destinations. There is an obvious need that units for local government to have the right to make independent decisions on raising and collecting taxes. This right should include both a possibility to independently determine the level of a tax and also to distribute and direct public revenues. Although there are significant differences in local tax structures the majority of tourist destinations in Croatia have the same tax structure, which is relatively complicated but not generate sufficient revenue. Thus, it is necessary to simplify the tax system and make it more efficient.
In the survey particular attention is paid to the importance of non-tax revenues (visitor's taxes, contribution, concessions). Non-tax revenues are incomes of local units that are earmarked for specific purposes. The level of non-tax revenues is independently determined by local units, which are also responsible for collection. The central state only stipulates maximum levels of non-tax revenue rates introduced by local units. Main non-tax revenues are utility fees and contributions used by local units for financing the construction and maintenance of utility infrastructure. In Croatia there are also numerous fees and allowances introduced by public companies. In the research particular attention is paid to other determinants of tourist destinations: personal and company income tax, surtax and value added tax. The analysis of various possibilities of allocation of personal and company income tax in Croatia shows that it is possible to establish an appropriate and fair distribution mechanism of common tax yields. In our opinion, the best approach is distribution of taxes according to the number of population.
For successful realization of fiscal decentralization, there must be clear delegation of responsibility and authority on the level of central and local government. Furthermore, incentives in the implementation of efficient procedures of service provision, mobilization of financial sources and co-ordination are required. Finally, local taxes should be a constant and predictable source of revenues for local bodies to realize local priorities, particularly the development of tourist destinations.
Keywords
fiskalna decentralizacija
lokalni porezi
neposredini porezi
turizam
turistička destinacija
Republika Hrvatska.
Keywords (english)
fiscal decentralisation
local taxes
direct taxes
tourism
tourist destinations
Republic of Croatia
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:188:040358
Promotion 2008-07-02
Study programme Title: Obtaining a doctorate of science outside of doctoral studies Study programme type: university Study level: postgraduate Academic / professional title: doktor/doktorica znanosti (doktor/doktorica znanosti)
Catalog URL https://libraries.uniri.hr/cgi-bin/unilib.cgi?form=D1111230072
Type of resource Text
Extent 231 str; 30 cm
File origin Born digital
Access conditions Closed access
Terms of use
Created on 2017-01-19 18:20:10