Abstract | Sustav izvještavanja po segmentima poslovanja postavljen u ovom radu specifičan je
po tome što, uvažavajući kriterije raščlanjivanja za potrebe internog izvještavanja po
segmentima poslovanja, ujedno čini informacijsku osnovicu potrebnog agregiranja
homogenih ekonomskih pozicija za potrebe eksternog izvještavanja. Uz zadovoljenje
načela internog i eksternog izvještavanja, istodobno se ostvaruju ciljevi harmoniziranog
financijskog izvještavanja po segmentima poslovanja. Kritički je istražena struktura
kategorija koje se danas objavljuju u temeljnim financijskim izvještajima kako bi se
istražilo jesu li objavljene informacije u skladu sa odredbama meñunarodnog standarda
financijskog izvještavanja koji nalaže da podaci iskazani u temeljnim financijskim
izvještajima moraju biti potpuno usklañeni sa podacima iskazanim po segmentima.
Utvrñeno je kojim se parametrima najbolje provodi poslovno segmentiranje koje će
podjednako kvalitetno zadovoljiti potrebe i eksternog, i internog izvještavanja, te kako se
optimalno odreñuje veličina poslovnog segmenta. Napušten je raniji koncept internog
izvještavanja koji je bio usmjeren na segmente djelatnosti i zemljopisne segmente, odnosno
na primarne i sekundarne segmente, a podržan je novi koncept harmoniziranih eksternih i
internih financijskih izvještaja o poslovnim segmentima, koji pružaju eksternim
korisnicima pregled poslovnih procesa temeljen na računovodstvu odgovornosti, te
razotkrivaju pojedinačni doprinos svakog izvještajnog poslovnog segmenta ukupnom
rezultatu poslovnog sustava kao cjeline, uz punu afirmaciju menadžerskog pristupa.
Ukoliko dosegnuti stupanj razvoja informatičke tehnologije dopušta da se računovodstvene
informacije po segmentima povlače direktno iz istih baza podataka, kako bi u sumarnom
obliku bile objavljene u financijskim izvještajima za eksterne korisnike, poštujući pritom
temeljno načelo da korisnost prezentirane informacije mora biti veća od cijene njene
pripreme, a iz financijskih izvještaja promatranog poslovnog subjekta njegove se
ekonomske performanse vide „očima menadžmenta“, tada se olakšava proces donošenja
kvalitetnih poslovnih i investicijskih odluka i može se govoriti o harmoniziranom
eksternom i internom financijskom izvještavanju. Dokazana je važnost harmoniziranja
internih financijskih izvještaja po segmentima poslovanja sa eksternim financijskim
izvještajima, od kojih se očekuje da pruže cjelovitu financijsku sliku poslovnih aktivnosti nekog poslovnog subjekta, sa dobro strukturiranom vertikalnom i horizontalnom vezom
izmeñu pojedinih pozicija financijskih izvještaja, olakšavajući mogućnost procjene
vrijednosti, dinamike i stupnja neizvjesnosti budućeg novčanog toka, te likvidnosti i
financijske fleksibilnosti promatranog subjekta u cjelini, kao i njegovih segmenata
poslovanja. Koristeći znanje i iskustvo svjetske prakse, osobito s područja hotelske
industrije, oplemenjeno teorijskim spoznajama i vlastitim autorovim iskustvima, predložen
je općeprihvatljivi model ocjene harmoniziranosti eksternog i internog financijskog
izvještavanja po segmentima u više različitih grupacija djelatnosti, osobito u hotelijerstvu i
trgovini, koji je na koncu testiran na uzorku svjetskih i hrvatskih poslovnih sustava čije
vrijednosnice kotiraju na burzama. |
Abstract (english) | The segment reporting system proposed in this work is specific by both respecting
dissaggregation criteria for internal segment reporting needs and at the same time forming
information basis for required aggregation of homogeneous economical items for external
reporting needs. By satisfying internal and external reporting principles, the aims of
harmonized financial segment reporting are achieved at the same time. The structure of
items currently presented in basic financial statements is critically explored in order to
investigate whether disclosed information is in accordance with regulations of
International Financial Reporting Standards, which require that data disclosed in basic
financial statements be fully reconciled with data disclosed by operating segments. Not
only is it established which parametres best conduct the operating segmentation that will
satisfy the needs of both external and internal reporting equally, but also how to optimally
determine the volume of operating segment. The former concept of internal reporting
oriented first at business segment and geographical segment and then at primary and
secondary segment is abandoned. The new concept of harmonised external and internal financial segment reports is supported. These reports offer preview of business processes
based on responsibility accounting and uncover individual contribution of each business
segment to the total result of the entity, by full afirmation of management approach.
Provided that the attained level of IT support allows for the segmental accounting
information to be drawn directly from the same data bases in order to be disclosed in
aggregate form in external financial reports, while respecting the basic principle that the
usefulness of the presented information has to excede its preparation cost and only if
economic performances of an entity could be seen from financial reports by management
view, this then facilitates the proces of high-quality business and investment decision
making and we can talk of harmonised external and internal financial reporting. The
importance of harmonising internal financial reports by segments with external financial
reports is proved. It is expected that these statements portray a cohesive financial picture
of a given entity's business activities, with appropriately structured vertical and horizontal
relationships between particular items of financial reports, by making easier the possibility
of assessment the amount, timing and uncertainty of the future cash flow, liquidity and
financial flexibility of the entity as a whole, as well as its operating segments. By using
know-how and experience of the worldwide practice, especially in lodging industry,
improved by theoretical knowledge and author's personal experience, a generally
acceptable assessment model of external and internal segment reporting harmonisation is
nominated in several different industries, particularly in lodging industry and retail sale,
which was after all tested on the sample which included some world known and some
Croatian entities, whose securities are listed on stock-exchanges. |